سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هوش مصنوعی فیس بوک چگونه باعث فروخته شدن اطلاعات کاربران میشود؟


فیس‌بوک نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته که رفتارهای کاربران را پیش بینی می کند. این شرکت اطلاعات به دست آمده را به شرکت های دیگر می فروشدتا تبلیغات هدفمند انجام دهند.

به گزارش ایتنا از مهر، نرم افزار هوش مصنوعی فیس بوک می‌تواند رفتار آتی فرد را پیش بینی کند و این اطلاعات را برای تبلیغات هدفمند به شرکت‌ها بفروشد.

به تازگی اسنادی افشا شده که نشان می دهند این شبکه اجتماعی به شرکت ها اجازه می‌دهد کاربران را براساس چگونگی رفتار و تفکرشان در آینده هدف گیری کنند.

این سیستم که «پیش بینی وفاداری» نام گرفته با توجه به اطلاعات ذخیره شده در پروفایل کاربر تخمین می زند او به استفاده از محصول یا خدمتی ادامه می دهد یا خیر.

فیس بوک به شرکت های تبلیغ کننده اجازه می دهد انبوهی از آگهی ها را برای مشتری ارسال کنند تا رفتار وی را تغییر دهند. این خدمت به تازگی به مشتریان تبلیغاتی فیس بوک ارائه شده است. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی نخستین بار در 2016 به وجود آمد اما اکنون در اختیار طرف سوم قرار می گیرد.
این خبر در حالی منتشر می شود که چند هفته قبل مشخص شد فیس بوک اطلاعات بیش از 50 میلیون کاربر رابه طور اشتباه در اختیار یک شرکت مشاوره سیاسی قرار داده است.
شبکه اجتماعی فیس‌بوک که اخیرا بدلیل عرضه دیتای کاربران به شرکت‌ها تحت فشارهای شدیدی بوده است، با ارائه اطلاعاتی جدید در این خصوص، نحوه جمع‌آوری اطلاعات حتی از افرادی که لاگین نکرده بودند را توضیح داده است.
این شرکت در عین حال خاطرنشان نموده که دیگر سایت‌های معروف هم همین کار را می‌کنند.
 
به گزارش سرویس اخبار جدید تکنولوژی به نقل از زدنت، پس از استنطاق دو روزه از مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک، این شبکه اجتماعی برای کاربران (از جمله برخی از اعضای کنگره که سردرگم شده بودند) شفاف‌سازی کرد که دقیقا چگونه دیتای افراد را در زمانی که در فیس‌بوک لایگن نکرده‌اند گردآوری کرده است.
 
دیوید بیسر مدیر تولید فیسبوک، در مطلبی در بلاگ این شرکت، مبانی ابزارها و محصولات مختلف فیس‌بوک، شامل پلاگین‌های اجتماعی، Facebook Login، Facebook Analytics، Facebook Audience Network و Facebook Pixel را توضیح داده است.
 
همزمان، این غول شبکه‌های اجتماعی از این فرصت استفاده کرده و خاطرنشان نموده که «فیس‌بوک، تنها شرکت معروف تکنولوژی نیست که اطلاعات افراد را در وب جمع‌آوری می‌کند.»
بیسر نوشته است:
«بسیاری از شرکت‌ها هستند که این نوع از سرویس‌ها را ارائه می‌کند و، مانند فیس بوک، آنها هم اطلاعات را از اپ‌ها و سایت‌هایی که از آنها استفاده می‌نمایند اخذ می کنند. نوئیتر، پینترست و لینکدین همه دارای دکمه‌های مشابهی برای Like و Share دارند تا به افراد کمک شود مطالب را بر روی سرویس‌هایشان به اشتراک بگذارند. گوگل یک سرویس محبوب تحلیلگر دارد. همچنین، شرکت‌های آمازون، گوگل و توئیتر هم قابلیت‌های لاگین را ارائه می کنند. این شرکت‌ها (و خیلی شرکت‌های دیگر) نیز سرویس‌های تبلیغاتی را ارائه می‌کنند. در واقع، بیشتر وب‌سایت‌ها و اپ‌ها، هرگاه شما از آنها بازدید کنید، اطلاعات اینچنینی را به شرکت‌های متعددی ارسال می‌کنند.»
سامسونگ قصد دارد از شبکه بلاکچین (Blockchain) برای بهبود عملکرد سیستم جابجایی محصولات خود استفاده کند.
 
به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از رایورز به نقل از بلومبرگ، سامسونگ -بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه هوشمند در جهان- درصدد است برای ارتقاء عملکرد شبکه جهانی خود از فناوری بلاک چین استفاده کند.
سامسونگ اس‌دی‌اس (Samsung SDS) یکی از شرکت‌های تابعه سامسونگ که از آن به عنوان بازوی ارائه خدمات و راهکارهای IT گروه سامسونگ یاد می‌شود، در این خصوص پیشرو است.
 
بنا به گفته یکی از مدیران این شرکت، سامسونگ اس‌دی‌اس با بهره‌گیری از بلاکچین می‌تواند محموله‌های خود را که ارزش چند ده میلیارد دلاری دارد، به راحتی ردگیری کند و علاوه بر این، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل را نیز تا 20 درصد کاهش دهد.
 
با توجه به اینکه اغلب شرکت‌ها، فناوری بلاک چین را بستری برای کار با ارزهای دیجیتال به شمار می‌آورند، سامسونگ را می‌توان یکی از نخستین شرکت‌های بین‌المللی دانست که نگاه جدی و کاربردی به بلاکچین دارد.
 
در واقع به نظر می‌رسد شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به آرامی در حال آشنایی با کاربردهای مختلف بلاکچین هستند و بعید نیست که هر روز اخبار گوناگونی در این خصوص منتشر شود.
 
طبق پیش‌بینی‌های مؤسسه معتبر گارتنر، تا سال 2025 کسب‌وکارهای مرتبط با بلاکچین بالغ بر 176 میلیارد دلار ارزش خواهند داشت.